1. حداقل سه تعریف از برنامه ریزی درسی از سه منبع مختلف با ذکر منبع نوشته ، سپس تعریف شخصی خود را ارائه دهید .


_ برنامه ریزی درسی شامل سازماندهی یک سلسله فعالیت های یاددهی و یادگیری است به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات است . (یار محمدیان،محمد حسین و همکاران . ۱۳۸۹ . مدیریت و برنامه ریزی آموزشی . چ ۱ . ناشر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) 


_ برنامه ریزی درسی طرح و نقشه ای است از آنچه باید تحت نظر مرکز آموزشی یاد گرفته شود. این طرح ، اهداف ، محتوا ، روش های یادگیری توسط معلم ، فعالیت ها و تجربیات یادگیری فراگیران ، وسایل و مواد آموزشی ، شرایط و امکانات را در بر میگیرد . (میرزابیگی ، علی ۱۳۸۰ . برنامه ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی . ناشر سیطرون)


_ طرح ، اجرا و ارزشیابی فعالیت های یاددهی_یادگیری به منظور ایجاد تغییرات اساسی در یادگیرنده را برنامه ریزی درسی گویند. برنامه ریزی درسی یکی از مهم ترین شاخه های مطالعات برنامه درسی است که به تدوین ، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی می پردازد . (جعفری ثانی،علی ۱۳۸۴ . برنامه ریزی درسی و آموزشی. چ ۲۲ . ناشر آگه)


*** برنامه ریزی درسی شامل یک سری فعالیت های منظم و پیش بینی شده و فعالیتی است در جهت فرآیند یاددهی و یادگیری و می توان گفت نتیجه ی آن برنامه درسی است ، همچنین شامل فرایند هایی ست که دانش آموزان برای رسیدن به اهداف معین شده باید انجام دهند تا به شرایط مطلوب برسند . **


2. با کمک سایر منابع علت نیاز به برنامه ریزی درسی را بطور مختصر بیان نمایید .


عمل بدون برنامه ریزی دلیل هر شکستی است . برنامه ریزی برای آینده یکی از لازمه های موفقیت فردی است . اینکه دانش آموزان می بایست برای تطبیق یافتن با نیاز های جامعه ای که به سرعت تغییر می کند آماده باشند ، معلمان باید به آنچه که به دانش آموزان یاد می دهند بررسی های لازم را انجام دهند . این حقیقت که میزان وسیعی از اهداف ، در مدرسه جستجو می شوند ، نیاز به برنامه ریزی را مورد تاکید قرار می دهد و نبود آن باعث ایجاد مشکل در دستیابی به اهداف مورد نظر می شود .

برنامه ریزی متضمن تعیین هدف ها و مقاصد سازمان و تهیه نقشه و برنامه کار است . برنامه ها نشان می دهند که هدف ها چگونه باید تحقق یابند . ( استیفن پی . رابینز ۱۳۹۸ . مترجمان دکتر علی پارسائیان و محمد اعرابی . چ ۳۰ . ناشر دفتر پژوهش های فرهنگی)


3. عناصر چرخه برنامه ریزی را نام برده و هرکدام را به طور خلاصه توضیح دهید .


جدید ترین دسته بندی مطرح در زمینه عناصر برنامه درسی از " اکر " است که شامل ۱۰ عنصر : اهداف ، محتوا ، روش ها ، ارزشیابی ، منطق ، فعالیت های یادگیری ، مواد و منابع ، زمان ، فضا و گروه بندی است .


_ اهداف : هدف جهت دهنده به نظام آموزشی است . هدف سنگ زیربنای آموزشی است . اهداف ، عناصر اصلی برنامه ریزی بوده و برنامه ها برای دستیابی به آن طراحی و سپس اجرا می شوند . هدفها درواقع قصد نهایی تعلیم و تربیت بوده و یا نتایجی را مشخص می سازند که انتظار می رود پس از اجرای یک برنامه درسی ، بتوان در رفتار یادگیرنده مشاهده نمود . (کیامنش ، علیرضا ، ۱۳۸۸ . ارزشیابی آموزشی . ناشر مرکز نشر دانشگاهی) 


_ محتوا : محتوا ، دانش (حقایق ، تبیین ها ، اصول ، تعاریف) ، مهارت ها و فرآیند ها (کنجکاوی ، مشاهده ، ایجاد ارتباط و .) و ارزشها (اعتقاد به خوب و بد ، صحیح و غلط و علاقه به علم و .) است . در واقع منظور از محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اصطلاحات ، اطلاعات ، واقعیت ، تعمیم ها و پدیده های مربوط به همان ماده درسی است . (قورچیان ، نادر علی ۱۳۸۴. طراحی و مهندسی برنامه درسی در هزاره سوم. تهران : نشر فراشناختی اندیشه)


_ روش ها : روشها از عناصر اصلی برنامه ریزی است و نقش مهمی دارد . تحقق هدف های آموزشی از طریق کاربرد روشها و فنون تدریس امکان می یابد . در روش مواردی چون نحوه ارائه دانش ، نحوه استفاده از امکانات ، چگونگی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر ، با محیط و با وسایل آموزشی مورد توجه قرار می گیرد . (میرزابیگی ، علی ۱۳۸۸ . برنامه ریزی درسی و طرح درس . چ ۳ . ناشر سیطرون)


_ ارزشیابی : ارزشیابی فرایندی است که به منظور تصمیم گیری درباره اینکه فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده است ، صورت میگیرد. ارزشیابی در مطالعات برنامه درسی شامل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد. (اسکایرو ۲۰۰۸ . به نقل از مظاهری ، حسن ۱۳۷۳ . شناخت اصول و معیار های برنامه ریزی درسی . مجله رشد معلم . اردیبهشت ماه. شماره ۱۰۱ . ص ۷۰_۷۳)

4. بنویسید برنامه ریزی چه کمکی به معلم می کند .


برنامه ریزی به کار معلمان جهت دهی می دهد ، سبب ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین واحد ها ، سبب شفاف سازی فعالیت ها برای تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف مورد نظر می شود .

برنامه ریزی به فعالیت های معلم نظم می دهد و از ایجاد آشفتگی در فعالیت ها جلوگیری می کند . سبب می شود تا معلم اشتباهات کمتری را مرتکب شود ، چراکه فکر کردن به اینکه چه کارهایی انتخاب و چگونه انجام دهد ، باعث می شود تا فعالیت های خود را با دقت انتخاب و برنامه ریزی نماید .

دقت در انتخاب باعث می شود اشتباهات کاهش یافته و احتمال رسیدن به اهداف و موفقیت افزایش یابد و البته در هزینه و انرژی و زمان معلم صرفه جویی می شود .


زهرا دبیرزاده

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | زهرا حقیقت

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نازنین سروری

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | رضوان اسود

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | یاسمن مزمونی

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | فاطمه محمدطاهرپور

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | مرضیه شفیع

فصل ۱ نیاز به برنامه‌ریزی درسی | نیلوفر طیبی

، ,برنامه ,ریزی ,درسی ,های ,ها ,برنامه ریزی ,ریزی درسی ,فعالیت های ,برنامه درسی ,می شود ,منظور ایجاد تغییرات

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

حیات طیبه از جنس خاک کالج فایل تیک تاک کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. روش شناسی پژوهش در جامعه شناسی علی محمدی هوش و حافظه دیدار کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. نوشته های روی دیوار sayeboon20